The bicycle / de fiets

**** ENGLISH VERSION BELOW ****

Zo’n twee maanden geleden ben ik afgestoken voor een rondreis van een halfjaar per fiets. Maar niet zomaar een fiets, namelijk een Jan Janssen, type Rohnin met Rohloff-naaf en riem-aandrijving. Het is voor mij de eerste keer dat ik een fiets met een dergelijke naaf heb en ik was er de eerste kilometers al meteen aan verknocht. Doordat ik de standaard tandwielen heb laten vervangen, heb ik nu voor 50 tanden en achter 24 wat een lagere gear-ratio oplevert, zodat klimmen iets lichter wordt. En dat heb ik reeds gemerkt in Zweden en het noordelijkste puntje van Noorwegen op weg naar de Noordkaap. Momenteel ben ik in Finland waar ‘ie tevens uitstekend werk levert. Zelfs met zware bepakking zijn de veertien versnellingen meer dan genoeg. Een ontzettend groot bijkomend voordeel is dat het vele malen minder onderhevig is aan slijtage en vuiligheid. Ik kan dus elke dag met een gerust hart op het zadel springen, zonder dat ik moet denken om het ketting eens te verwisselen, of in ieder geval te smeren. Als ik wel ergens tegenaan stoot, hoef ik niet bang voor mijn derailleur te zijn. Alles zit veilig en wel opgeborgen in de naaf. Omdat ik dus veel minder onderhoud hoef te plegen, scheelt mij dat ook in gereedschap en dergelijke om mee te nemen. In mijn optiek dus louter voordelen. Ik zou nooit meer terugvallen op een traditionele derailleur.

Een andere fiets dan een Jan Janssen wens ik mij al evenmin. Na mijn eerste (een Millennium) was ik direct al verliefd, dus voor deze reis hoefde ik niet na te denken voor welk merk ik zou kiezen. Dat al je behoeftes en voorkeuren ingewilligd kunnen worden is een groot pluspunt. Zo heb ik gekozen voor 42 mm banden (Schwalbe Marathon Tour Plus), vlinderstuur met Pagatori-pen, Tubus bagagedragers (zowel voor als achter), Brooks B17-zadel. De tassen van Ortlieb had ik al. Hydraulische velgremmen van Magura die goed werken bij afdalingen. Vanwege het eenvoudige feit dat hydraulische remmen minder onderhoud vragen ten opzichte van schijfremmen, heb ik daarvoor gekozen. Ik heb mijn voorlicht laten vervangen door een licht van AXA (Luxx 70 Plus Usb Auto) waarmee ik mijn telefoon via een USB-aansluiting kan opladen. Ik zou nooit meer zonder spiegel willen rijden. Wanneer je op een autoweg zit, kun je continu het verkeer achter je in de gaten houden zonder steeds over je schouder te moeten kijken. Ik gebruik trouwens beugels en geen klikpedalen.

Niet alleen ikzelf ben onder de indruk van mijn fiets, maar ik baar ook veel opzien van voorbijgangers. Ze kennen het merk niet, dus ik vertel graag over het oerdegelijke Nederlandse merk Jan Janssen. Rohloff blijkt ook relatief onbekend te zijn. De mooiste reactie die ik heb gehad is dat een kenner zei dat wanneer ik zou worden aangereden de auto total loss zou zijn, maar dat de fiets niet eens een krasje zou hebben. Ik geloof hem graag, want ik wil dat niet aan den lijve ondervinden.


 

About two months ago I took off to undertake a journey for half a year by bike. But not just a bicycle, but a Jan Janssen, type Rohnin with Rohloff-speedhub and beltdrive. For me it is the first time, that I have a bike with such a hub. Already after the first few kilometers I was totally wedded. I changed the standard beltring and rear cog, so now I have 50 teeth in front and 24 in the rear, which serves for a lower gear-ratio. That makes climbing a little easier., which I already noticed in Sweden and the most northern part of Norway on my way to the North Cape. But here in Finland where I am now he’s doing a great job as well. Even with a heavy load are the fourteen gears more than enough. A really big additional benefit is that there is much less wear and tear and doesn’t get that dirty (because it’s inside the hub). Everyday I can jump with peace of mind in the saddle, without thinking about changing the chain, or at least greasing it. If I bang into something, I don’t have to fear for my rear derailleur. Everything is safely inside the hub. Since I have way less maintainance, it reduces a lot of tools and spareparts. So in my opinion there are only advantages. I wouldn’t want to go back to a traditionel derailleur ever.

I don’t wish myself another bike than a Jan Janssen either. After my first (a Millennium) I was immediately in love. Therefore I didn’t have to think about what brand I would chose for this trip. Every need and preference can be met and that’s a big plus. I have chosen for 42 mm tyres (Schwalbe Marathon Tour Plus), butterfly steeringwheel with Patagori-pen, Tubus racks (front and rear), Brooks B17 saddle. The panniers of Ortlieb I had before. Hydraulic rimbrakes of Magura work very well when going downhill. Because of the simple fact that hydraulic brakes ask less maintainance with respect to discbrakes I chose the first. I had my frontlight changed for an AXA (Luxx 70 Plus Usb Auto), because I can charge my phone with it by a USB-connection. I wouldn’t ride without a mirror ever again. When on a motorway you can keep a constant eye on the traffic behind you without having to look over your shoulder all te time. By the way, I ride with straps and not with clickpedals.

I am not the only one who is impressed by my bike, because I get a lot of reactions from passersby. They don’t know the brand, so I love to tell about the roadworthy Dutch brand Jan Janssen. Even Rohloff is relatively unknown. The best respons I got was by someone who’s into cycling. He said that if I would got hit by a car, the car would be total loss, but the bicycle wouldn’t have a scratch. I believe him on his word, I don’t want to experience that firsthand.

Leave a Reply

